B4U

هر آنچه که از بالیوود میخواهید بدانید

B4U

هر آنچه که از بالیوود میخواهید بدانید

کیسنا

کیسنا: شاعر جنگجو 

هنگامیکه یک فیلمساز کارآمد اثری جدید ارائه می دهد ، همگان با نفسهای حبس شده منتظر یک انفجارند و اگر آن فیلمساز سوبهاش گای باشد که دیگر چشم داشت ها سر به آسمان می گذارد. وقتی که سوبهاش این استاد داستان پردازی با کیسنا بازگشت برگی دیگر از تاریخ ماقبل استقلال را به تصویر کشید. اگرچه همانطور گه انتظار می رفت کیسنا به  لحاظ ژانرش با لگان قابل مقایسه نبود اما مایه اصلی داستانش مانند لگان مبارزه با حکومت ستمگر انگلیسیها بوده که با خمیرمایه عشقی داستان در آمیخته است.صراحتا" می توان گفت کیسنا بر گرفته از شاهکار برجسته مایکل مان-آخرین موهیکان محصول 1992 با بازی دانیل-دی-لوییس و مادلین استاو- نمایش داستان عشقی در اوضاع نابسامان است و از جهاتی نیز شبیه تایتانیک ساخته جیمز کامرون می باشد.کیسنا شروعی عالی دارد و تا انتهای نیمه اول داستان به خوبی روی ریل پیش می رود اما در نیمه دوم اتفاقات متعدد یکی در پی دیگری بیننده را کلافه و حتی خشمگین می کند. از طرف دیگر برانگیختن حس ملت گرایی تماشاگر در برابر حس همذات پنداری با کاراکتر اول فیلم که انگلیسی است نوعی سرگیجه احساسی برای بیننده به دنبال دارد.

کیسنا(ویوک اوبروی) و کاترین(آنتونیا برنات) دختر نماینده انگلیسی منطقه-مایکل مالونی- دو دوست کوچکند اما از آنجا که مایکل تمایلی به این ارتباط ندارد کاترین را تا 17 سالگی از دهکده دور می کند اما زمانیکه کاترین باز می گردد همان اشتیاق به دوستی با کیسنا را حفظ کرده اما کیسنا به میل خانواده اش با لاکشمی(ایشا شروانی) که علاقه زیادی به کیسنا دارد نامزد می شود. استقلال هند اعلام می شود و مردم دهکده با آتش زدن خانه مایکل و سرزدن وی جلوی همسر و فرزندش نفرت خود را به انگلیسی ها می نمایانند جنیفر-مادر کاترین- مفقود می شود و کاترین به منزل کیسنا پناه می برد ولی مادر کیسنا او را می یابد و از کیسنا می خواهد که او را به دهلی برساند تا بتواند سالم به کشورش بازگردد. از طرفی برادر بزرگتر کیسنا و دایی او(آمریش پوری) و همدستانشان در پی کشتن کاترین و راجکمار منطقه(راجات کاپور) در پی تصاحب کاترین و لاکشمی دلشکسته از طرف دیگر به دنبال این دو هستند. در این بین دوستی آنها به عشق مبدل شده و اوقاتی هرچند کوتاه را خوش می گذرانند اما این خوشی دوام چندانی ندارد و....

ساخت یک فیلم تاریخی که به دوره خاصی از زمان متعلق است نیازمند یک خط مستقیم است که اگر از آن منحرف شود هرچند کم باشد تاثیر خود را بیه میزان بالایی از دست می دهد و این اتفاقیست که برای کیسنا افتاده است. شروع و اوج آن عالیست و تا یک سوم نهایی چشم از فیلم بر نمی دارید. سوبهاش در معرفی و شکل گیری کاراکترهای داستانش بسیار عالی عمل کرده و تماشاگر را در داستانش غرق می کند اما متاسفانه نمودار فیلم از نیمه سفر کاترین و کیسنا شروع به نزول می کند و در واقع داستان به نوعی از حرکت باز می ایستد و تماشاگر شاهد یک رخداد به اشکال مختلف است و داستان قابل پیشگویی می شود که بزرگترین ضعف فیلمنامه است.
از شروع آهنگ my wish comes true تا پایان درگیری لفظی کاترین و کیسنا فیلم کمی برمیخیزد اما با ادامه مبارزه های پی در پی و جدا شدن آنها توسط راجکمار افت می کند اما همچنان داستان پایان نمی پذیرد و در حقیقت با رقم زدن حوادث بعدی شکیبایی تماشاگر را می آزماید و تا پایان فیلم داستان بارها دستخوش اوج و فرود می شود.هرچند انتخاب موضوع و داستان پردازی سوبهاش عالیست اما ضعف فیلمنامه بزرگترین ضربه را به فیلم زده است و این مسئله ناشی از مخلوط شدن عقاید نویسندگان متعدد آن (سوبهاش گای، فرخ دندی، ساچین باومیک و مارگارت  گلاور) است.اما با این حال همانطور که قبلا ذکر شد کیسنا تا حد زیادی بیننده را در خود فرو می برد. از عوامل تحسین بر انگیز کیسنا می توان به فیلمبرداری آشوک مهتا اشاره کرد که مطابق با استانداردهای بین المللی است. مناطق بسیار زیبا و دلکش شمال هند زیبایی خاصی به بیشتر سکانسهای فیلم بخشیده است و اکشن فیلم هم (تینو ورما) قابل ملاحظه است.هرچند ویوک اوبروی بار نقش خویش را خوب به دوش می کشد اما با این حال سزاوار کلماتی همچون عالی و بی نقص نیست و باید ذوق و احساس بیشتری به خرج می داد.اما از سکانسهای زیبایی که ویوک رقم زده میتوان به سکانس مبارزه وی با برادرش شنکر اشاره کرد.

شاید بتوان گفت قهرمان اصلی فیلم آنتونیا برنات است که مشکل ترین نقش را ایفا می کند و چقدر با شکوه در این نقش می درخشد و در طول تمام فیلم برجسته و نمایان است. با وجودیکه نقش لاکشمی اولین حضور ایشا شروانی است بازیگری محکم و مشتاق به نظر می رسد و علی الخصوص بندبازیها و رقص با هیبت و امیدبخش وی در این اثر او را بسیار واضح تر از نقشش در فیلمنامه نشان می دهد و او می رود که جای ثابتی در بالیوود بیابد.پولی آدامز در نقش کاترین پیر و کارولین  لنگریش در نقش مادر کاترین موثرند. مرحوم آمریش پوری در نقش کوتاهش خوش درخشیده است.یاشپال شرما و راجات کاپور با اجرای خود در این فیلم به نحوی حضور خود را اعلام می کنند و اما سوشمیتا سن که حضورش به یک آهنگ و دو سکانس کوتاه  ختم می شود یکی دیگر از نگین های درخشان کیسنا به شمار می آید.در کل کیسنا به عنوان اثری از سوبهاش گای واکنش های متفاوتی را بر می انگیزد اما با تمام ضعفهای فیلمنامه که بر شمرده شد جایگاه بالاتری در گیشه می طلبید.