B4U

هر آنچه که از بالیوود میخواهید بدانید

B4U

هر آنچه که از بالیوود میخواهید بدانید

منوج کمار

منوج کمار سلطان میهن پرست بالیوود

 

هر سینمای ملی برای خود شخصیتی وطن پرست دارد و ما همیشه در رجوع به بالیوود در مواجهه با فیلمهای دهه 60-70 و 80 منوج کمار را میبینیم که امروزه سانی دئول از او به عنوان الگوی خود در ایفای اینگونه نقشها یاد می کند.منوج بهارات کمار جایگاه خود را در بالیوود به عنوان مشهور ترین میهن پرست ثبت کرد . اگرچه او یکی از مهمترین فیلمسازان بود به عنوان بازیگر کمی محدود بود ولی هنوز هم به عنوان قهرمانی موفق در ذهنها ماندگار است و خیلی موفقتر به عنوان بازیگر - کارگردان.هری کریشنا گوسوامی کیست ؟

برای همه شما طرفداران منوج کمار یا کسانی که او را می شناسند جالب است بدانید این نام واقعی اوست : هری کریشنا گوسوامی . به عنوان طرفدار علنی دیلیپ کمار او خود را منوج کمار نامید و این دقیقا" چگونگی شکل گیری منوج کمار افسانه ای بود.در 9 سالگی او تصمیم گرفت تبدیل به بازیگری شود مانند بت سینماییش دیلیپ کمار که از دیدن فیلم میهن پرستانه او گریان شد زمانیکه خودش را برای وطن قربانی کرد. این رویا پس از سختکوشیهای فراوان به حقیقت پیوست. نخستین فیلمهای او مانند : fashion و panchaya و chand کاملا" ماندگار بودند. سپس او نیم دوجین فیلمهای دیگر بازی کرد و پس از آن شروع به نوشتن کرد . در اولین فیلمش fashion او نقش گدای نود ساله ای را داشت در حالیکه فقط 19 سال داشت.تعدادی از فیلمهای بعدیش kanch ki gudiya (1961)-hariyali aur raasta (1962)-himalay ki godh main و woh koun thai (1964)-shaheed و gumnaam (1965) و do badan (1966) برای این بازیگر قدردانی همگان را به ارمغان آورد. آن زمان بود که نخست وزیر وقت از این فیلمساز جوان درخواست ساختن فیلمی میهن پرستانه کرد که همراه آن شعار ملی و رشادت سربازان را به بار آورد و اینگونه بود که او در راه بازگشت به مومبی در قطار داستان فیلم UPKAR را نوشت که بیشترین موفقیت را در گیشه بدست آورد همچنین جوایز زیادی را شکار کرد و او سلطان آثار وطن پرستانه شد مانند: roti kapda aur makaan و همچنین فیلم purab aur paschin .این مجموعه فیلمهای میهن پرستانه وجهه او را به عنوان بهترین بازیگر نشانه گذاری کرد.او به جایزه بهترین بازیگر فیلم فیر را برای be-iman (1972), بهترین کارگردانی برایupkar (1967) و فیلم roti kapda aur makaan (1974) و جایزه بهترین فیلم را برای upkar دریافت کرد. بعد از این آثار مهم و موفق منوج شانسی برای همکاری با بت ذهن خویش دیلیپ کمار در فیلم kranti به دست آورد.این بازیگر افسانه ای 7 سال پس از موفقیت kranti با آثاری به نامهای clerck و kalyug aur ramayan بازگشت. همچنین او در 1998 جایزه یک عمر فعالیت هنری را در فیلم فیر دریافت کرد و سرانجام در 1999جایزه ای برای نشان دادن شخصیت شهید بقت سینگ در سینمای هند دریافت کرد.امروزه منوج کمار هنوز در این صنعت فعالیت دارد.اگرچه او اثری ارائه نمی دهد اما برای تولید یا کارگردانی فیلمها گفتگو می کند و شایان ذکر است که او پوستر چشمگیر فیلم woh koun thai را خودش طراحی کرده و در نوشتن اثر زیبای راج کاپور(اسم من دلقک) او را همراهی کرده .وقتی از او سوال شد که چرا اینقدر فیلمهای کمی کارگردانی کرده ؟ او این ضرب المثل را بیان کرد:" شیرها زیاد توله نمی آورند. "
آیا ما نعره این شیر را باز هم در بالیوود خواهیم شنید.اینم بگم که یکی از بهترین فیلمهاش که من خیلی دوست دارم فیلم shor هستش که با جایا باچن بازی کرده و اینم آهنگ معروف این فیلم که با صدای دو حنجره طلایی همیشه ماندگار بالیوود موکش و لاتا منگشکار همیشه در ذهنها باقی خواهد ماند.