B4U

هر آنچه که از بالیوود میخواهید بدانید

B4U

هر آنچه که از بالیوود میخواهید بدانید

پاهلی

چه اتفاقی می افتد وقتی که یکی از بزرگترین ستارگان کشور هند تصمیم میگیرد که بر صندلی تهیه کنندگی بنشیند و یک افسانه بزرگ بسازد؟چه اتفاقی می افتد هنگامیکه در میان این همه علامت سوال ستاره ای چنین بزرگ تصمیم به کار با کارگردانی می گیرد که قبلا با وی کار نکرده و به تمام کارگردانهای موردعلاقه اش پاسخ منفی می دهد؟ و اوست که از سینمای تجاری کم کم فاصله گرفته و به سمت کار با داستان پردازی با سینمای حقیقت جو می رود.پس زمانیکه شاهرخ ردای تهیه کنندگی به تن می کند و همر اه با یک کارگردان فاضل تصمیم به نمایان ساختن داستانی شایان توجه می کنند باید جشن گرفت چرا که شنا کردن برخلاف مسیر رود تشویق می خواهد.پاهلی مرتبا" در ذهن همه این را تداعی می کند که نقشها و داستانها برای شاهرخ پایان نیافته اند و او هنوز به انتهای جاده نرسیده است.پاهلی داستان عشق و موسیقی  دلواله دولهنیا لجاینگه را ندارد،پاهلی سرگرم کنندگی کوچ کوچ هوتاهه را ندارد، پاهلی جلوه دوداس را ندارد، پاهلی عشق حماسه ای ویر-زارا را ندارد. پاهلی فیلم ساده ایست راجع به اشخاص ساده اما داستانش به خوبی کار می کند چرا که کلیشه را به مبارزه می طلبد چرا که اجراهای بسیار موثر را به نمایش می گذارد چرا که فیلمنامه ای قوی و داستانگویی متقاعد کننده مانند آمول پالکار دارد.لاچی (رانی موکرجی) و کیشن(شاهرخ خان ) مردی که عاشق پول درآوردن است باهم ازدواج می کنند و فردای عروسی کیشن برای تجارت به مسافرت رفته و این سفر 5 سال به طول می انجامد و اینجاست که یک روح که به لاچی عشق می ورزد با قیافه همسرش وارد دنیای او می شود.چهار سال بعد کیشن باز می گردد و اهالی دهکده و فامیل گیج و سردرگم هستند و لاچی به معمای غیر قابل حلی دچار شده ،یک طرف شوهر و طرف دیگر روحی که عاشق اوست و می خواهد که بماند.

داستانها و نقشهای بومی همیشه در هند جای خاصی داشته اند.داستان جالبی که استادانه بیان شده حتی سالها پس از دیدن فیلم در ذهن شما می ماند. بر اساس افسانه "دوویدا" نوشته ویجیدان دتای بی باک به همراه فیلمنامه سندیا گوکال پاهلی شما را به دنیایی می برد که به عنوان یک بیننده حرفه ای سینما کمتر پا به آن گذاشته اید.بارها رخ داده که داستانی مایه دار و جالب به دست فردی ناشی افتاده اما خوشبختانه این اتفاق برای پاهلی نیفتاده . بیانی سینمایی از داستانی لطیف شما را از ابتدا تا انتهای فیلم می کشاند تا جاییکه از اواسط فیلم با نفسی حبس شده منتظر فاش شدن چیزی یا رخ دادن اتفاق بعدی هستید.اگرچه نیمه اول مانند حلزون حرکت می کند اما بالاخره پس از آزمایش شکیبایی بیننده فیلم را به اوج می رساند و انتهای فیلم معمای با نو آوری حل می گردد.کارگردان آمول پالکار به زیبایی تکنیک و دست نوشته را به هم پیوند زده جلوه های ویژه فیلم بطور استادانهای به کار گرفته شده درست مثل پودر شکری که بسیار زیبا روی یک پودینگ ریخته باشند.بیش از هر چیز دیگر پالکار جلوه های داستان را به طرز حیرت آوری از کار درآورده برای نمونه ورود و معرفی روح در فیلم(از میان سنجاب ها تا یک پرنده آوازخوان تا یک روستایی ساده) و یا سکانسی که روح هویتش را برای رانی مشخص می کند از درخشانترین سکانسهای رو در رو است.فیلمنامه هم بی عیب به نظر می آید و از نقاط برجسته آن تصمیم رانی در ابتدا و انتهای فیلم است. پاهلی مثلث عشقی تکراری نیست. از دیگر نکات جالب توجه فیلم اینست که قبل از دیدن فیلم فکر می کنید که هرکدام از ستاره های بزرگ این فیلم نقشی طولانی دارند اما در واقع آمیتاب باچن یا سونیل شتی یا جوهی چاولا هیچ کدام نقشی به درازای ستاره بودنشان ندارند و هرکدام حضوری کوتاه اما پرمعنی و موثر در فیلم دارند.دیالوگها هم که نوشته خود ساندیا هستند در خور موقعیت داستان هستند و از فیلمنامه فاصله نگرفته اند.فیلمبرداری راوی چاندرا هیپنوتیزم کننده است.موزیک ام.ام کریم اگرچه آنچنان اوجی ندارد اما ملودیهای شگفت انگیزی دارد. آهنگهای "لگاره جل لگا" و " کنگنا ره" و " دیره جلنا" مزین به اشعار گلزار هستند که نواهایشان بسیار ملایم و آرامش بخش است و طراحی رقص فرح خان نیز در جای خود شگرف است.پاهلی بدون شاهرخ خان و رانی موکرجی ناقص است.هر دوی آنها بسیار شگفت آورند. اگر حتی ذره ای راجع به متنوع بودن یا به زبانی ساده تر همه کاره بودن شاهرخ شک دارید با دیدن این فیلم همان ذره هم تبخیر می شود.از یک طرف در نقش روح و از طرف دیگر در هیات شوهر سردرگم بسیار متقاعد کننده و استادانه ظاهرشده است.رانی با این فیلم ثابت می کند که چرا امروزه اسم او را با هیبت خاصی می برند. امسال او در دنباله دو اثر کاملا متفاوت(بلک و بانتی و بابلی) با پاهلی امید بقیه را برای جایزه ها کاملا از بین برد.

آمیتاب باچن در نقش کوتاه خود عالیست. سونیل شتی خوب است و جوهی چاولا با این فرصت کوتاه بازهم قابلیتهای بازی خود را به نمایش می گذارد. سکانسهای فردی آنوپام کر و یاجپال راداف لبخند به چهره تماشاگر می نشانند و دیگر بازیگران هم طبیعی و خوب هستند.درکل پاهلی علیرغم جایگاهش در گیشه به همه ثابت می کند که ادبیات بالیوود آنقدر غنی هست که نیازی به کپی برداری از هالیوود نباشد.

 

نظرات 77 + ارسال نظر
پرهام جمعه 4 شهریور 1384 ساعت 07:22 ب.ظ http://www.momosh.com/parhamkhan

سلام مریم خانووم آخرشی .... خوشحال می شم اگه به من لینک بدی منم به شما میدم ممنوونم فعلا

مرتضا جمعه 4 شهریور 1384 ساعت 10:22 ب.ظ http://fanoosedaria.blogsky.com

سلام
ممنون که پیشم اومدی
Hai Daiyya..bas bhi karo..log kya kahenge

سیما جمعه 4 شهریور 1384 ساعت 10:24 ب.ظ http://shahrukhkhan.persianblog.com

واوووووووو زبونم بند اومد!!! بابا دیگه خیلی استادانه ش کردی.... سلام یادم رفت! سلام:) اولا که چرا ناراحت بشم شما ۱۰۰ برابر تخصصی تر از من درباره ی پهلی نوشتی. فکر کنم دیگه به اندازه ی کافی درباره ی پهلی حرف زدم دیگه چیزی نمیگم. البته من به همون زبون عامیانه ی خودم گفتم! ولی خب منظورم همینا بوده!! (مثلا!!!) دیگه نتونستم اینجوری بگم! حتما یه لینک به این نوشته ت میدم که بچه ها بیان بخونن هرچند اگه بچه ها نوشته ی تو رو بخونن آبروی من حسابی میره با اون نقد نوشتنم!!! دی: فقط اینو بگم من با اینکه مرده ی شاهرخم ولی قبل از دیدن فیلم اصلا فکر نمیکردم اینقدر از پهلی خوشم بیاد! فیلم خیلی بیشتر از اونی که فکر میکردم به دلم نشست.... موفق باشی عزیز:)

شادی جمعه 4 شهریور 1384 ساعت 11:27 ب.ظ

سلام،معذرت میخوام ولی من مطلبت رو نخوندم.آخه دوست دارم وقتی میبینم برام جذابیت داشته باشه.ولی نخونده مطمئنم که توپ نوشتی.

شمس شنبه 5 شهریور 1384 ساعت 03:56 ق.ظ http://computer-gis@blogfa.com

سلام خانوم مریم
ضمن تشکر از اینکه به وبلاگ من سرزدی و برام پیغام گذاشتی. باید بگم شما هم وبلاگ بسیار تخصصی و پرمحتوایی دارید.
بازم بهت سر میزنم.
در صورت تبادل لینک خبرم کنید.
موفق باشی.

مهدی =-=-=-دفتر عشق شنبه 5 شهریور 1384 ساعت 08:46 ق.ظ http://www.daftareshghe.blogsky.com/

عشق چیره نمی شود ،
عشق می پرورد
عشق توان دارد
که در یک لحظه آن کند
که رنج به سختی می تواند در یک عمر فراهم آورد .
از این که در کنارم هستی ، بسیار شادمانم.
بودنت یاریم می کند که در یابم ،
جهان تا کجا زیباست.
.با سلام . منتظر حضور شما در دفتر عشق هستم.. شاد باشید. یا حق

مونا شنبه 5 شهریور 1384 ساعت 09:09 ق.ظ

سلام مریم جان . من اولین باره که وبلاگتو می خونم . خیلی زیبا و تخصصی نوشتی واقعا لذت بردم. اگر برات زحمتی نیست هر وقت آپدیت کردی منو هم خبر کن. ( خیلی لطف می کنی ).
یه سوال هم دارم. شما ایران زندگی می کنی ؟
شاد باشی

نیلوفر شنبه 5 شهریور 1384 ساعت 10:05 ق.ظ http://niloofar-iranbin.persianblog.com

سلام خانوم مریم عزیز . نقد و نوشته شما بسیار استادانه بود . خسته نباشید و متشکرم .من از سیما هم متشکرم که اینجارو به ما آدرس داد تا با شما آشنا بشم و خیلی هم از وبتون لذت بردم.منم وبلاگ دارم . اما مثل مال شما تخصصی نیست .اگه تمایل داشتید یه سری بزنید . ممنو ن و فعلا بای..

هتدذببزز طیسشاتغفلبیقثصیششکنمتاا شنبه 5 شهریور 1384 ساعت 11:00 ق.ظ

روشنک شنبه 5 شهریور 1384 ساعت 11:38 ق.ظ

سلام مریم جون مثل همیشه حرفه ای و زیبا خیلی وقت بود نمی نوشتی یا می نوشتی و من خبر نداشتم می دونی که از همون اولا من طرفدار وبلاگت بودم الان هم از وب سیما فهمیدم اپ کردی خانمی هر وقت می نویسی به من هم بگو حتما سر بزنم.موفق باشی به کرمانشاه ما هم سلام برسون.

رهگذر شنبه 5 شهریور 1384 ساعت 08:39 ب.ظ http://shabestan.blogsky.com

سلام
مطلب جالبی بود با عکسهایی جالب تر
شاد باشی
همیشه

نیما یکشنبه 6 شهریور 1384 ساعت 12:59 ق.ظ http://tasvirejahani.persianblog.com

سلام.... خوبیییییییییییی؟ خیلی خوشحال شدم که به من سر زدی... واقعا وبت خیلی حرفه ایه... مطلبت در مورد پاهلی خیلی زیباست... معلومه که باید فیلم دلنشینی باشه...در ضمن لینکتو تو وبلاگم میزارم البته با اجازه.... خوشحال میشم بازم به من سر بزنی و همینطور هر وقت آپ کردی یه کوچولو خبر بدی... چون اطلاعات من در مورد بالیوود تقریبا زیر خط انجماده!!!.......بازم ممنون

شهرام یکشنبه 6 شهریور 1384 ساعت 01:49 ق.ظ

سلام مریم خانوم,مطلب خیلی زیبا و کاملی نوشتید برام خیلی جالب بود.ممنون

سیامک قلیزاده یکشنبه 6 شهریور 1384 ساعت 10:33 ق.ظ http://siamakir2.blogsky.com

سلام.
یکسالی بود نیامده بودم.
موفق و پیروز باشی

شهیاد یکشنبه 6 شهریور 1384 ساعت 05:42 ب.ظ http://kaboutar.blogsky.com

سلام
ممنون که اومدی سر زدی خوشحالم و خوشحالیم که اومدی
بازم بیا مطمئنا بهتر خواهد شد
قربان تو شهیاد ودوستدار مطالبت
فعلا یا حق

ادمین سایت دوشنبه 7 شهریور 1384 ساعت 06:21 ق.ظ http://www.irangroups.tk

سلام . بلاگ خوب و مفیدی دارید بهتون تبریک میگم . آدرس سایت خودم رو بالا گذاشتم . این سایت از تعدادی فروم یا همون انجمن گفتگو تشکیل شده . شما میتونید بسته به علاقه شخصی تو هر کدوم ازانجمنها فعالیت نمایید. شما همچنین میتوانید درانجمن مخصوص وبلاگ نویسان این سایت بلاگ خود یا دیگران رو معرفی نمایید تا بقیه کاربران هم با بلاگ شما آشنا بشن . منتظرتون هستیم....... .

مهدی =-=-=-دفتر عشق دوشنبه 7 شهریور 1384 ساعت 08:21 ق.ظ http://www.daftareshghe.blogsky.com/

سلام خوبی؟ خوش میگذره؟ دفتــــــــــــــر عشـــ‍ق به روز شد. منتظر قدم سبزت هستم... بهاری باشی و عاشق. یا حق

پرهام سه‌شنبه 8 شهریور 1384 ساعت 10:59 ق.ظ http://www.momosh.com/parhamkhan

سلام طلا جووون بازم مثل همیشه عالیه .....
میخواستم با هم تبادل لینک کنیم اگه میشه یه سر به من بزن مرسی

افسانه چهارشنبه 9 شهریور 1384 ساعت 10:13 ق.ظ http://poopoo1365.persianblog.com/

سلامممممممم مریمی جون خوبی چه خبرا بابا گفتیم دیگه مارو فراموش کردی مهربون . باریکلا آپ کردی آفرین دختر خوب حال بده همیشه و پاهلی می خواممممممم منم می خوام مامانی ندیدم هنووووووو خیلی خوب راجعبش نوشتی دیگه من و سکته دادی چون می خوام بیشتر دلم آب شدش با همه حرفاتم موافقم و ممنون .

نیما چهارشنبه 9 شهریور 1384 ساعت 09:37 ب.ظ http://tasvirejahani.persianblog.com

سلام........ خوبی؟ تونستی بیا....... به روزم....ممنون

افسانه پنج‌شنبه 10 شهریور 1384 ساعت 02:30 ب.ظ http://poopoo1365.persianblog.com/

سلاممممممممم من دیگه برزوم معنی آهنگ فیلم دلواله نوشتم می یای

محمد جمعه 11 شهریور 1384 ساعت 10:35 ق.ظ http://www.salmanblog.persianblog.com

وبلاگم آپدیت شد یه سری بزن

دنیای مجازی جمعه 11 شهریور 1384 ساعت 07:31 ب.ظ http://sahand.blogsky.com

سلام
باز مثل همیشه عالی بودش...
وبلاگم رو بعد از مدتها به روز کردم

گلی جون یکشنبه 13 شهریور 1384 ساعت 12:16 ق.ظ http://girl.blogsky.com

سلام.عکس ها برای من بالا نیمد!!!:ی
دوباره امتحان می کنم.
مریم جون تو رو به خدا خیلی جدی بگه فیلم هندی با کیفیت و بدون سانسور رو میشه از کجا خرید:ی
منتظرما!!!

لیدا دوشنبه 14 شهریور 1384 ساعت 01:54 ق.ظ http://www.lyda640.persianblog.com

محشره ........نقدت خیلی عالی بود

محیا دوشنبه 14 شهریور 1384 ساعت 04:00 ب.ظ http://www.manvahrithik.blogfa.com

سلام وبلاگ جالبی داری خوشحال میشم به منم یه سری بزنی

دنیای مجازی سه‌شنبه 15 شهریور 1384 ساعت 12:51 ق.ظ http://sahand.blogsky.com

دیر گفتی وگرنه اونها رو هم دعوت می کردیم چون از هلند (نمایندگی یکی از شرکت های هلندی ) هم دارن میان. هند که دیگه که کاری نداشت فقط با یه تلفن حل بودش (البته نه یه تلفن آخرش هم ۴ تا نامه بودش) .
خوش حال میشم شما رو در نمایشگاه ببینم.
ما که از الان اینجا هستیم تا غرفه دارها بیان ، مهمان هم قبول می کنیم.

امین توتی سه‌شنبه 15 شهریور 1384 ساعت 05:47 ب.ظ http://www.gladiature-rom.persianblog.com

سلام.من اولین باریه که اینجا میام.خوب مطلب مینویسین.مریم خانوم من از طرف وبلاگ سلمان بلوگ اومدم اینجا.به وب ما هم سر بزنین.هواداران رم .مرسی.بای

افسانه چهارشنبه 16 شهریور 1384 ساعت 05:31 ب.ظ http://poopoo1365.persianblog.com/

سلام من برزوم می یای پیشم

محمد چهارشنبه 16 شهریور 1384 ساعت 11:31 ب.ظ http://salmanblog.persianblog.com

چرا وقتی نظر میدی ایدیت را نمی نویسی دوست دارم بدون چرا

خاطره پنج‌شنبه 17 شهریور 1384 ساعت 01:33 ق.ظ http://www.khaterehtanha.persianblog.com

سلام خیلی مطلبت قشنگ بود اگه تونستی به من هم یه سر بزن مرسی

مرد قبیله پنج‌شنبه 17 شهریور 1384 ساعت 11:00 ق.ظ http://hallowsky.blogfa.com

وقتی که تنگ غروب بارون به شیشه میزنه!
همه غصه های دنیا توی سینه منه!
توی قطره های بارون، میشکنه بغض صدام!
دیگه غیر از یه دونه پنجره هیچی نمیخوام!
پشت این پنجره میشینمُ آواز میخونم!
خودمُ تنها تر ین آدم دنیا میدونم!

دنبال یه چیز میگردم که نمیدونم چیه!
یه نفر تو قلبمه که من نمیدونم کیه!
یه نفر که نیمه ی گمشده ی ترانه هاست!
تکیه گاه خوب گریه های تلخ ُ بی صداست

گلی جون پنج‌شنبه 17 شهریور 1384 ساعت 08:01 ب.ظ http://girl.blogsky.com

من ساکن تهرانم.از کجا بخرم؟

محمد شنبه 19 شهریور 1384 ساعت 05:48 ب.ظ http://www.salmanblog.persianblog.com

سلام عزیزم وبلاگم آپ دیت شد یه سری بزن راستی لوگوی وبلاگت کجاست

مریم هندی(عشق سلمان خان) یکشنبه 20 شهریور 1384 ساعت 11:30 ق.ظ http://mohammadnia1383.blogfa.com

سلام
وبلاگت محشره خیلی زیباست
به وبلاگ منم سر بزن خوشحال میشم که وبلاگامون به هم پیوند بخوره
اگه خواستی پیوند بزنی منو خبر کن

شراره یکشنبه 20 شهریور 1384 ساعت 07:26 ب.ظ http://www.google.com

از گویندا چی؟

نیما پنج‌شنبه 24 شهریور 1384 ساعت 01:29 ب.ظ http://tasvirejahani.persianblog.com

سلام........ خوبی؟ وقت داشتی یه سری بزن...... ممنون

محمد پنج‌شنبه 24 شهریور 1384 ساعت 08:34 ب.ظ http://www.salmanblog.persianblog.com

چرا مرا سر کار می گذاری

محمد جمعه 25 شهریور 1384 ساعت 12:05 ق.ظ http://www.salmanblog.persianblog.com

چرا گریه می کنی من که چیزی نگفتم خوب ببخشید.

عمر جمعه 25 شهریور 1384 ساعت 02:43 ق.ظ

habibat omri omarkhobz@hotmail.com maroc

سحر شنبه 26 شهریور 1384 ساعت 03:11 ب.ظ

من فیلم پاهلی را ندیدم خیلی دوست دارم ببینم مخصوصا با این نقدوبررسی های شما دوستان اگر براتون امکان داره برای من ایمیل کنید که ازکجا میتونم فیلمهای جدید هندی را تهیه کنم ویک درخواست دیگه اگر عکس پسر آکشی رادارید برای من ایمیل کنید متشکرم

بابک مهدیزاده شنبه 2 مهر 1384 ساعت 03:03 ب.ظ http://babak-m.blogfa.com

salam dooste ghadimi. khoshhalam ke hanooz porkarid o mashghool. man bade 1 sal dobare shoro kardam. ba weblogi no

[ بدون نام ] یکشنبه 3 مهر 1384 ساعت 10:33 ب.ظ http://gharibaneh.blogsky.com

khobe minvisi malome eshghet badjor ghaviye

مامانه شاهرخ خان یکشنبه 10 مهر 1384 ساعت 12:15 ب.ظ http://www.kimiyamaya.persianblog.com

میدونستم باور کن شرط بستم که شما ۲ تا خوشتان میاد چون پاهلی یک کار کاملا متفاوت بود و من هم موافقم که شاهرخ واقعا برایه بازیش کم نگذاشت و رانی هم کاملا امسال میتونه با افتخار بره روی سن چون این ۳ فیلم هر ۳ از درخشانترین بازیهاش بود ( اما تا ابد میگم که تو بونتی بابلی چند جا بد فرم ادایه کارینا را در میاورد ها !‌ ) منم حال کردم که پاهلی انقدر متفاوت بود انقدر ارام و زیبا بود همه هم خدا وکیلی برایه این فیلم مایه گذاشته بودند از امول و فرح گرفته تا سانو نیگام و امیتا و جوهی و رانی و حتی گوری! (حضور گوری شبها کنار شاهرخ برایه دادن روحیه بوده احتمالا!‌ )

نیلو پنج‌شنبه 14 مهر 1384 ساعت 09:30 ب.ظ

مریم جان نقدت عالی بود و حرف نداشت.من پاهلی رو دیدم ولی نوشته های شما باعث شد با دید بهتری فیلم رو ببینم و در موردش فکر کنم.فیلم عالی و زیبایی بود و با نقد شما زیباتر به نظرم رسید.ازت ممنونم خانومی

[ بدون نام ] شنبه 16 مهر 1384 ساعت 03:20 ق.ظ

الهه شنبه 23 مهر 1384 ساعت 09:58 ق.ظ

دوست عزیزم من پاهلی را دیدم اما اصلا به دلم ننشست بیشتر شبیه این کارتونهای در پیتی بود . شخصیت عروسکها ازدواج با روح و بچه دار شدن از آن ورود روح به جسم شوهر رانی همه و همه داستان را خیلی غیر طبیعی کرده بود

افسانه دوشنبه 25 مهر 1384 ساعت 01:46 ب.ظ http://poopoo1365.persianblog.com/

سلام مهربون بروزم نمی یای پیشم

کتی دوشنبه 25 مهر 1384 ساعت 04:41 ب.ظ http://salmankhan123.blogfa.com

سلام مریم خانم .واقعا وبلاگ خوبی داری منکه چشام چهارتاشداین وبلاگ توپ شمارودیدم .خوشحال میشم به وبلاگ من تازه کارهم یه سری بزنی واسم قوت قلبه .وبلاگ اختصاصی سلمان خان فدات شم راستی با اجازه لینکتون کردم

امیر شنبه 30 مهر 1384 ساعت 02:39 ب.ظ

سلام مریم خانم .وبلاگ شما بسیار زیباست .موفق باشید.راستی IMAM_REZA_IRAN_110@YAHOO.COM
منتظر شما هستم دوست دارم بیشتر باهم آشنا شویم .خدانگهدارت فعلا.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد