B4U

هر آنچه که از بالیوود میخواهید بدانید

B4U

هر آنچه که از بالیوود میخواهید بدانید

میلیونر زاغه نشین

"میلیونر زاغه نشین" درخشش بالیوود در هالیوود 

"میلیونر زاغه نشین" لیاقت تمام القاب و جایزه هایی که به آن تعلق گرفته و یا خواهد گرفت را دارد.برخلاف آنچه که برخی فکر میکنند ابدا" سعی در نشان دادن فقر هند به غرب نیست برعکس نمایش زندگیهای جاری در خیابانهای میانه مومبی است،پس به صرف اینکه یک کارگردان انگلیسی آن را ساخته نباید انگ استهزاء به این اثر باارزش زد.این فیلم از دل می آید لاجرم بر دل مینشیند چرا که داستان عشقیست که کارگردان-دنی بویل- آن را دقیقا" منطبق بر فرمول های بالیوودی ساخته و تمام لطافت و زیبایی و ظرافت فیلمهای بالیوود در آن بکار رفته است.درواقع فیلمنامه نویس(سیمون بیوفوی) بسیار زیرکانه و با انرژی فیلمنامه را نوشته که کاملا" نشان از آن دارد که او یک طرفدار سرسخت بالیوود است.او همه چیز را عیان بیان کرده و مانند خیلی از فیلمهای بین المللی برای بیننده کشدار و پیچیده نمی نماید بلکه سراسر هیجان است و تا آخرین برداشت تماشاگر را بر سرجایش میخکوب میکند.بی شک رنگ "میلیونر زاغه نشین" تیره و خون آلود است اما در پایان پرتو امیدیست به ویژه برای آن دسته که در زندگی خود شکستهایی به واسطه مادیات یا عشق داشته اند.پس شعار فیلم درست مانند شعر آهنگ پایانی آن،این است:زنده بمان!

جمال(دو پاتل)پسرک 18 ساله یتیمیست از زاغه های مومبی که با شرکت در مسابقه"کی میخواد میلیونر بشه" با بردن جایزه کلانی متهم به تقلب در دانستن پاسخ سوالهای مسابقه میشود و به اداره پلیس تحویل داده میشود.تلاش او برای اثبات بیگناهیش و توضیح چگونگی معلوم بودن جوابها بر او فلاشبک هاییست به زندگی پرآشوبش از کودکی تا بحال.بدست آوردن جایزه بزرگ مسابقه در پربیننده ترین تلویزیون هند که حالا فقط یک قدم با آن فاصله دارد مانند هرچیز دیگری در زندگی جمال برایش آنچنان ساده هم نیست.جمال و برادر بزرگترش سلیم در کودکی طی حمله دسته جمعی هندوها به مسلمانان در محله فقیرنشین و کثیف آنها مادر خود را ازدست می دهند و متعاقبا" مجبورند با تکیه بر عقل و هوش خود برای بقا تلاش کنند.این دو درحالیکه نا امید و بیچاره در پی یافتن سرپناهی در خیابانهای بیرحم مومبی هستند با لاتیکا دختربچه ای هم سن و سال و همانند خودشان بدبخت و بی خانمان آشنا میشوند.تجربیات جمال در زندگی مشقت بار خیابانی درسهایی به او میدهد که دانش لازم برای پاسخ به سوالهای مسابقه مذکور را برایش فراهم آورده است و او تمام این سختی ها را برای نجات خود و لاتیکا از این زندگی نکبت بار تحمل میکند.

دنی بویل-کارگردان- و سیمون-فیلمنامه نویس- دست یکدیگر را به همکاری فشردند تا یکی از زیباترین و تاثیرگذارترین آثار سینمایی امسال را رقم بزنند.شاید برخی از صحنه ها بیننده را آزار دهد اما اگر فقط یکبار مومبی را دیده باشید شاید دهها کاراکتر مانند جمال و سلیم و لاتیکا را در خیابانهای آنجا مشاهده کرده باشید.داستان فیلم بگونه ای به تصویر کشیده شده انگار که تماشاگر حوادث را به چشم خود میبیند و برای رسیدن کاراکترهای فیلم به یکدیگر لحظه شماری میکند. موسیقی متن فیلم به تاثیر آن کمک شایانی کرده و ای آر رحمان به هر صحنه موسیقی مخصوص آن را تزریق کرده و در برخی جاها تاثیری شوک مانند برجای گذاشته چنانکه گویی بدون موسیقی متن این فیلم نیمی از تاثیر کنونی خود را هم نداشت بخصوص آهنگ پایانی که مانند آهنربایی قوی بیننده را جذب میکند.فیلمبرداری آنتونی مود منتل نیز مخصوصا" در خیابانهای مومبی به صحنه های فیلم  هیجان خاصی میبخشد(مانند صحنه های گریز جمال و سلیم در زاغه ها در ابتدای فیلم) و کار زیبا و بسیار چشمگیری ارائه میکند. 

اگرچه این اولین تجربه بازیگری دو پاتل در نقش اصلی در چنین فیلمیست بازی او در خور تشویق و تقدیر است چنانکه در صدر بازیگران فیلم قرار دارد.بازی بازیگر کهنه کار بالیوود آنیل کاپور در نقش مجری مسابقه بسیار دلنشین و شایسته است.عرفان خان در نقش بازپرس اداره پلیس به روش خاص خود بازی تاثیرگذار همیشگی اش را دارد.جنس بازی سهراب شوکلا و ماهیش منجرکار نیز درجه یک است.از دیگر ویژگیهای منحصر به فرد این فیلم بازی روان دلچسب بازیگران کودک آن است که تعدادی از بهترین صحنه های فیلم را رقم زده اند.در کل "میلیونر زاغه نشین" فیلمیست که باید دیده شود و به هر دلیلی نباید آن را از دست داد.

نظرات 11 + ارسال نظر
لی لی یکشنبه 11 اسفند 1387 ساعت 07:59 ق.ظ http://liliana.blogsky.com

سلام
منم این فیلم را دیدم
فیلم جالبی بود

جعفر دوشنبه 12 اسفند 1387 ساعت 09:09 ق.ظ http://www.rani-s-jafar.blogfa.com

سلام سلام سلام
مریم جان خیلی خوشحالم که بازم بر گشتی. منم تازه بعد از چند ماه آپیدم.
آبجی ترو خدا زود به زود بیا تا ما بتونیم بیشتر از اطلاعات مفیدت در مورد بالیوود مطلع بشیم. مطالبت یه جورایی رنگ بو خاص خودش رو داره که آدم تشنه به شنیدنشه.
مریم جان تا حالا نزدیک به ده بار نشستم و تو کانال فاکس مو وی از مسیر نیلست. به جشنواره اسکار که آنیل و گروه فیلم جایزشونو بردن نگاه کردم. خیلی به آدم حال میده وقتی قیافه شاخ شمشاد آنیل موقع حضور در سن رو آدم می بینه. و واقعا واسه بالیوود یه افتخار هستش. با این تعریفی که تو کردی واقعا مشتاقم که ببینمش.

جعفر دوشنبه 12 اسفند 1387 ساعت 09:21 ق.ظ http://www.rani-s-jafar.blogfa.com

این برام خیلی جالبه که یه کارگردان انگلیسی این فیلم رو ساخته. واقعا نیاز به درک بالا و بینش عمیق نسبت به فرهنگ و جامعه هند داره. یعنی نگاهش فرش و تازه هستش. امیدوارم که از این جور موارد بیشتر از این تو بالیوود دیده بشه.
آبجی از اینا گذشته خودت هم میدونی که رانی عزیزمون و شاهید میخوان با فیلم جدیدشون یه حالی به ما فن هاشون و کل بالیوود بدن. خیلی دوست دارم ببینم که رانی با شاهید چه جوری میشه. چون همون طور که خودت خبر داری اینا بعد این فیلمشون یه قرار داد دیگه هم بستن. من واقعا از ته دل به این فیلم واسه بر گشتن رانی امید دارم. چون دو تاشونم هم سن و سالن. والا اونقدر بازی این ریش سفیدا رو دیدم که دیگه دلم میخواد خودم پاشم برم بالیوود فیلم بازی کنم. رانی هم ۶ کیلو وزن کم کرده که دیگه محشر شده. تو رب دبنا جودی هم فوق العاده شده بودش. آخرش یه نگاهی به هم کردم که دل هممون ریخت.
میگم تو هند هم خبری در مورد وضعیتش به دستت نرسیده؟
بابا اینا جون به لبمون کردن نه خبری نه عکسی هیچی.
به صبرانه منتظر اکرانشم.
آبجی شرمنده خیلی حرف زدم.
خداحافظ

مجی سه‌شنبه 13 اسفند 1387 ساعت 08:35 ب.ظ

جی هوووووووووووووووووووووووووووووووو

مرتضی چهارشنبه 14 اسفند 1387 ساعت 01:25 ق.ظ http://www.gvan.blogsky.com

سلام مریم خانم پارسال دوست امسال آشنا خیلی دیرمیآیی .ممنون که آمدی فیلم خیلی جالبیه .

طناز پنج‌شنبه 31 اردیبهشت 1388 ساعت 10:29 ق.ظ http://nazkhanum.blogsky.com

salam maryam khanum joon

man hanuz film ro nadidam ama tarifesho shenidam ishala miram mibinamesh

ghorboonet beram

دکتر ناصر همتی یکشنبه 10 خرداد 1388 ساعت 07:14 ق.ظ http://ravanpezeshk51.blogsky.com

سلام
آره ! واقعاً خودمم!
به زور من هم به روز شدم...
یک متن روانکاوی
و
کمی سیاسی...؟

حمیدرضا یکشنبه 10 خرداد 1388 ساعت 06:49 ب.ظ http://hamidreza-parmis.persianblog.ir

سلام مریم بانو کجایی شما خوبی ؟؟؟؟!!!!!

بنگری چهارشنبه 14 مرداد 1388 ساعت 02:39 ب.ظ http://www.bangeree.blogsky.com

سلام مریم خانوم
داشتم پستهایی قدیمی رو مرور میکردم ...به کامنت شما برخورد کردم ...خیلی وقت نیومدی و نیومدم ...

فیلم بسیار خوبی بود ...به نقل خبرها عموی لاتیکا برای فروش لاتیکا قیمت بالایی گذاشته که فعلا سفرهای فروش لاتیکا توسط عمویش به کشورها شروع شده . تا جایی که باخبرم از امارات عربی مبلغ خوبی را برای خریدش پیشنهاد شده !!!

خوشحال میشم باز همدیگه رو مرور کنیم .

موفق باشی

مرتضی سه‌شنبه 7 مهر 1388 ساعت 07:35 ق.ظ http://gvan.blogsky.com

سلام
اگرحرفی برای گفتن داری بیا
بای

جواد چهارشنبه 22 مهر 1388 ساعت 07:36 ب.ظ http://sinema-hend.mihanblog.com

سلام
دوست خوبم من آپم
موفق باشی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد